❗️Toto je původní verze internetového fóra ISPforum.cz do února 2020 bez možnosti registrace nových uživatelů. Aktivní verzi fóra naleznete na adrese https://telekomunikace.cz

ISPADMIN - zkušenosti, nasazení, problémy

RADIUS, CAPsMAN, The Dude, AirControl, UniFi, Zabbix atd.
michal.siman
Příspěvky: 1019
Registrován: 17 years ago
Bydliště: Plzeň-jih

Re: ISPADMIN - zkušenosti, nasazení, problémy

Příspěvekod michal.siman » 16 years ago

mimochodem, naucit lidi lezt do UR, a to uplne vsechny, tak si myslim ze by nam vsem odpadlo kopice starosti a vyresili by se problemy typu "ja jsem zadny email nedostal" atd. UR je mocny nastroj. jen to chce donutit lidi aby to pouzivali. nove UR rozhrani je pekne, skinovatelne, prehledne, me se libi. kdyby se to nejak provazalo s tema neplaticema tak je to super.
0 x
Snazim se nejak zacit, budte na me prosim hodni, dekuji :-) az se neco naucim, ochotne poradim dalsim v rade ...

jpg
Příspěvky: 46
Registrován: 17 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod jpg » 16 years ago

kaddy píše:
michal.siman píše:mimochodem nase sit trebas prechazi na PPPOE,


Tohle také není vůbec blbý nápad, ale teď už bych se takové přestavby celkem obával. DHCP máme puštěný na všech routerboardech, zatím jsme nenarazili na žádný problém, jelikož všude jsou IP vs. MAC FW a dál než na rozhraní toho routeru se nikdo nedostane a tady bychom právě využili tu hlášku :))


to to bude tak trochu tim, ze je to muj napad :D
rozhodne se toho nebat, zavadime to postupne, vsichni novi jsou PPPoE u starych se to predelava postupne

ad POZASTAVENI:
delame to jednoduse, fakturujeme prvni den v mesici dopredu (na mesic/3/6), splatnost 30 dni, dalsi mesic delam dalsi fakturaci a vygeneruju upominky. Blokovani mame 10 dni po splatnosti (to je v upomince). Pak se proste zablokuje (to funguje spolehlive i opetovne spusteni po uhrade).
Pokud nekomu cely mesic poskytuju sluzbu a on jeste 10 dni po neni schopen zaplatit, tak si nezaslouzi slitovani, nekompromisne je zablokovan. Prvnich par mesicu si na to lidi zvykali, ale ted po roce jsme si vsechny naucili :-)
0 x

michal.siman
Příspěvky: 1019
Registrován: 17 years ago
Bydliště: Plzeň-jih

Příspěvekod michal.siman » 16 years ago

jpg píše:to to bude tak trochu tim, ze je to muj napad :D

jj :-D

jpg píše:Pokud nekomu cely mesic poskytuju sluzbu a on jeste 10 dni po neni schopen zaplatit, tak si nezaslouzi slitovani, nekompromisne je zablokovan.

Jenze mi fakturujeme 1 v mesici na dany mesic, splatnost je v pulce mesice. Ja nerikam, lidi si zvyknou, i mi bychom radi vsechny naucili platit vcas, to je ok. Nicmene nejakou sanci (napriklad kdyz je to v sobotu nebo nedeli) proste tem lidem dat chceme. Volaj a prosi, ja jim rikam ze nemuzu, ze to dela pocitac, ale oni sou schopny rict ze penize mi privezou domu atd. atd. atd. Proste takhle by dostali sanci. Jedno oddaleni a pak konec. On je problem s tema upominkama. Ty posles upominku, ale ne vsichni ji dostanou. Zjistil jsem casem ze email neni proste pro nektery lidi dulezitej, nectou . Narozdil od internetu.
0 x
Snazim se nejak zacit, budte na me prosim hodni, dekuji :-) az se neco naucim, ochotne poradim dalsim v rade ...

jpg
Příspěvky: 46
Registrován: 17 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod jpg » 16 years ago

michal.siman píše:
jpg píše:Pokud nekomu cely mesic poskytuju sluzbu a on jeste 10 dni po neni schopen zaplatit, tak si nezaslouzi slitovani, nekompromisne je zablokovan.

Jenze mi fakturujeme 1 v mesici na dany mesic, splatnost je v pulce mesice. Ja nerikam, lidi si zvyknou, i mi bychom radi vsechny naucili platit vcas, to je ok. Nicmene nejakou sanci (napriklad kdyz je to v sobotu nebo nedeli) proste tem lidem dat chceme. Volaj a prosi, ja jim rikam ze nemuzu, ze to dela pocitac, ale oni sou schopny rict ze penize mi privezou domu atd. atd. atd. Proste takhle by dostali sanci. Jedno oddaleni a pak konec. On je problem s tema upominkama. Ty posles upominku, ale ne vsichni ji dostanou. Zjistil jsem casem ze email neni proste pro nektery lidi dulezitej, nectou . Narozdil od internetu.


fakturujeme stejne (teda 1. ledna na leden). Maji sanci 40 dni, mezitim dostanou upominku. kdo zavola a omluvi se, ze treba nestiha (nebo to posle bankou posledni den), tomu prodlouzime splatnost o tech par dni a je to v pohode.

ze sve prace (kde resime tisice klientu) moc dobre vim, ze lidi e-maily nemaji/nectou. Pri pripojeni dostane novy klient takovy letak do ruky (tedy nemuze poprit ze ho nedostal) a tam ma vsechno napsane. Idealni je lidi donutit na trvaly prikaz, ani treba SIPO neni k zahozeni...
0 x

kaddy
Příspěvky: 96
Registrován: 18 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaddy » 16 years ago

michal.siman píše:
SPCom píše:JJ presne tak, ve chvili kdy by na to ten klios klikl, tak by se museli ty pravidla z routeru smazat. Jinak to holt nepujde:-( ale vidim to jako jedinou moznou cestu.


Tak jak tak nad tim premyslim, ono by to vlastne nebylo az tak slozite. Pokud se klient pozastavi, tak se mu zobrazuje hlaseni o tom ze ma vypnuty internet protoze nezaplatil. Co je super. Take ma povolene stranky na ktere muze. Mezi nimi je Uzivatelske rozhrani. Takze se mu zaroven v textu napise, ze se muze prihlasit do UR a tam si posunout jednou jedinkrat datum pozastaveni o x (predem nastaveno) dnu. Takze klient se prihlasi do UR, tam se mu zobrazi ze dluzi tolik a tolik a ze je treba to zaplatit. A pak se mu zobrazi nejake tlacitko jako "ZAPLATIM DO 3 DNU A ODSOUVAM SI JEDNORAZOVE POZASTAVENI SLUZBY INTERNET O x DNU" on na to klikne. Napise se mu neco jako "behem deseti minut budou vase pozastavene sluzby obnoveny - nyni mate moznost urychlene provest platbu" a pri dalsi aktualizaci mikrotiku se tam smaze pozastaveni sluzby. klient si pocka dle instrukci 10 minut a pak mu jede net. a zaplati to. tu moznost oddaleni bude mit jen jednou. vyzadovalo to po nem heslo do UR, takze se o tom stoprocentne dozvedel, musel se prihlasit. a proste ma posledni sanci. to by se mi celkem libilo. a podle me by to nebylo pro pana Syse az tak slozite na realizaci. nic jineho by se vlastne menit nemuselo. z toho jak jsme to prekombinovali se mi tohle zda jako nejjednodussi varianta. hlavne klient se to bezpecne dozvi. a nemusi se vymyslet zadny psi kusy s nejakym nacitanim jine stranky, nebo obcasnym presmerovanim atd. co vy na to panove? a co na to pan Sys :-) ?


Musím uznat, že tohle je opravdu geniálně vymyšlené a velice se za tuto možnost přimlouvám. Otázkou zůstává co nato pan Sys :-D
0 x

michal.siman
Příspěvky: 1019
Registrován: 17 years ago
Bydliště: Plzeň-jih

Příspěvekod michal.siman » 16 years ago

jpg píše:ze sve prace (kde resime tisice klientu) moc dobre vim, ze lidi e-maily nemaji/nectou. Pri pripojeni dostane novy klient takovy letak do ruky (tedy nemuze poprit ze ho nedostal) a tam ma vsechno napsane. Idealni je lidi donutit na trvaly prikaz, ani treba SIPO neni k zahozeni...

petre souhlasim, se vsim. pro me by byl idealni postup FAKTURA > UPOMINKA > ODPOJENI. Coz asi delame vsichni. ISPADMIN by mohl nabidnout zajimavejsi formu upominky, tak jak jsem to popsal vyse a nebo nejak podobne. Me by to prislo ferove, zajistilo by se tak opravdu duruceni upominky do rukou zakaznika a zaroven bys nebyl ten spatnej (ale to budem vzdycky). no vic k tomu asi nema cenu dodavat, ja jsem rekl vse. je to jen napad, nic jineho za tim prosim nikdo nehledejte. ne kazdemu se samozrejme musi muj napad zamlouvat. kazdy ma jine praktiky a zvyky.
0 x
Snazim se nejak zacit, budte na me prosim hodni, dekuji :-) az se neco naucim, ochotne poradim dalsim v rade ...

michal.siman
Příspěvky: 1019
Registrován: 17 years ago
Bydliště: Plzeň-jih

Příspěvekod michal.siman » 16 years ago

kaddy píše:Musím uznat, že tohle je opravdu geniálně vymyšlené a velice se za tuto možnost přimlouvám. Otázkou zůstává co nato pan Sys :-D

sezen jeste sto hlasu a je to tam :-D Ne ale vazne, pro dva se to predelavat nebude. A myslim ze pan Sys ma na starosti pro nej dulezitejsi veci. Takze na to rovnou zapomen :-(, mozna az se jednou budou kluci v Sumperku nudit ... ale to mi uz to resit nebudem, vsichni nam budou platit vcas :-)
0 x
Snazim se nejak zacit, budte na me prosim hodni, dekuji :-) az se neco naucim, ochotne poradim dalsim v rade ...

jpg
Příspěvky: 46
Registrován: 17 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod jpg » 16 years ago

jeste jedna takova mala poznamka:
Zkusenost ukazuje, ze kazdy je zablokovan jen jednou. Pro priste je poucen a dava si na to pozor. Pokud ma nekdo trvale problemy s placenim, je lepsi se s nim rozloucit a dat mu vizitku konkurence :-)
0 x

baz
Příspěvky: 413
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod baz » 16 years ago

Nekdo ma trvale problemy s placenim a byva zablokovan i casteji, nejen jednou. Nemyslim si ale, ze je lepsi se s nim rozloucit a poslat ho ke konkurenci, jelikoz neni v mem zajmu pridavat konkurenci zakaznika /byt spatne platiciho/ a pro mne je porad lepsi si ho nechat. Prestoze plati spatne a furt pozde, ale plati, takze z nej love dostanu, jen holt o mesic dva pozdeji.
0 x

baz
Příspěvky: 413
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod baz » 16 years ago

Navrh na novou funkci admina - nucene presmerovani vsech zakazniku na nejakou infostranku. Hodi se v pripade, kdyz vam nekdo bagrem prekopne privodni optiku do mesta, nejde net a lidi volaji. Takhle by se rucne zaplo v adminu presmerovani na nejakou infostranku, kde bude napsano jaky je problem, stav reseni a predpokladana doba opravy, to by si kazdy zeditoval sam co tam chce. Usetrilo by to spoustu zbytecnych telefonu od lidi, pac by videli, co se stalo, ze se na tom maka a kdy to cca bude hotovy.
0 x

kaddy
Příspěvky: 96
Registrován: 18 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaddy » 16 years ago

baz píše:Nekdo ma trvale problemy s placenim a byva zablokovan i casteji, nejen jednou. Nemyslim si ale, ze je lepsi se s nim rozloucit a poslat ho ke konkurenci, jelikoz neni v mem zajmu pridavat konkurenci zakaznika /byt spatne platiciho/ a pro mne je porad lepsi si ho nechat. Prestoze plati spatne a furt pozde, ale plati, takze z nej love dostanu, jen holt o mesic dva pozdeji.


Musím s tebou souhlasit, pokud alespoň platípozději stále je lepší si ho udržet.
0 x

kaddy
Příspěvky: 96
Registrován: 18 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaddy » 16 years ago

baz píše:Navrh na novou funkci admina - nucene presmerovani vsech zakazniku na nejakou infostranku. Hodi se v pripade, kdyz vam nekdo bagrem prekopne privodni optiku do mesta, nejde net a lidi volaji. Takhle by se rucne zaplo v adminu presmerovani na nejakou infostranku, kde bude napsano jaky je problem, stav reseni a predpokladana doba opravy, to by si kazdy zeditoval sam co tam chce. Usetrilo by to spoustu zbytecnych telefonu od lidi, pac by videli, co se stalo, ze se na tom maka a kdy to cca bude hotovy.


Jo tak tohle je také vychytaná funkce, jelikož je pravda že když se něco takovýho stane je to na mašli. Ušetřilo by se zbytečných 200 hovorů a co je důležitější nervy :-D
0 x

michal.siman
Příspěvky: 1019
Registrován: 17 years ago
Bydliště: Plzeň-jih

Příspěvekod michal.siman » 16 years ago

kaddy píše:
baz píše:Navrh na novou funkci admina - nucene presmerovani vsech zakazniku na nejakou infostranku ...

Jo tak tohle je také vychytaná funkce, jelikož je pravda že když se něco takovýho stane je to na mašli. Ušetřilo by se zbytečných 200 hovorů a co je důležitější nervy :-D

ono to tam v podstate je. Jsou tam iformacni stranky ktere se daji editovat. Spis jde jen o to, aby se nekam zadala nejaka IP adresa ktera se bude checkovat a v prapade ze se na ni nepingne tak do vsech MK zapsat to same co pro neplatice, ovsem pouze s tim ze se presmeruje na stranku na jinem portu.

Otazkou ovsem zustava, ze se tim bude muset zapsat do vsech mikrotiku, nez se tak stane tak to bude chvilku trvat. Po peti minutach se zas internet pripoji a bude to zase vsechno mazat. Takze je to trosku blbost. Navic kazdej si to asi udela jinak, protoze nekdo ma centralni branu, tak to udela tam, nekdo zase vic bran, tak si to udela na nich. Tohle se neda vymyslet dost dobre univerzalne.

Mimochodem tohle si prece muzeme kazdy udelat sam, dyt je to jednoduche a nekolikrat se to tady probiralo. Nechtejte prece aby za vas ispadmin delal uplne vsechno, jeste by mohl sam ty mikrotiky upgradovat a konfigurovat uplne od zacatku ne po seriovym kabelu :-)

Nicmene i kvuli teto veci, tedy presmerovani, bych timto rad vznes dotzaz na pana Syse dalsi, neslo by u uzivatelskeho profilu nejak vypnout/zapnout tu moznost ze se pak vypise seznam povolenych stranek. Pokud totiz pouziju prave uzivatelsky profil na neco jineho nez neplatice (napr. prave zminovane informace o nedostupnosti internetu) tak je tam ten seznam povolenych stranek trosku navic a nepatri tam. Snad by to nebylo az tolik prace?
0 x
Snazim se nejak zacit, budte na me prosim hodni, dekuji :-) az se neco naucim, ochotne poradim dalsim v rade ...

kaddy
Příspěvky: 96
Registrován: 18 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaddy » 16 years ago

Je jasný že to nejde udělat nějak univerzálně, ale většina menších ISP používá většinou jednu bránu a druhou třeba jen pro záložní připojení nebo tak.

Takže já jsem pro :)

A ta myšlenka, že by umělo ISP i upgradovat mikrotiky také není špatná :-DDDD
0 x

baz
Příspěvky: 413
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod baz » 16 years ago

Tak s tim automatickym upgradem MK bych brzdil, takovou funkci nechci ani nahodou. Jsem rad, ze pouzivam pul roku starou stabilni a odladenou verzi a urcite nestojim o to, aby mi ji ISPadmin sam zvedal na ty alfaverze paskvily, co Mikrotici vydavaji. Upgrade routeru delam radsi sam rucne a po jednom. Je s tim sice podstatne vic prace, ale mam to pod kontrolou a kdyby neco pri upgradu zdechlo, tak vim, ze jsem si shodil pouze jeden router, ne ze mi jich lehlo naraz 80...
0 x