❗️Toto je původní verze internetového fóra ISPforum.cz do února 2020 bez možnosti registrace nových uživatelů. Aktivní verzi fóra naleznete na adrese https://telekomunikace.cz

Vzlétne letadlo z běžícího pásu? Hádanka, kterou řeší celý s

Příspěvky, které nespadají do žádného z vytvořených fór.

Vzlétne letadlo z běžícího pásu?

ano vzletne
35
78%
ne nevzletne
10
22%
 
Celkem hlasů: 45

Ajfel
Příspěvky: 962
Registrován: 18 years ago

Re: Vzlétne letadlo z běžícího pásu? Hádanka, kterou řeší celý s

Příspěvekod Ajfel » 17 years ago

Tar píše:Letadlo nezvletne
Z uvedenych veci - pocitame se trenim, pas je schopen dosahnout jakekoli rychlosti - teoreticky vyplyva ze veskery tah motoru je spotrebovan na pusobeni proti treci sile od kol. Prakticky by bylo treba vypocitat jakou silou pusobi treni od kol a porovnat to s tahem motoru.

K videum na Youtube - evidentne se ten pas nepohyboval "jakoukoli rychlosti" nebo se snad to letadlo odlepi od zeme pri 40 km/h?

To jsou americani, tudiz rychlost co ukazuji je nejspis v milich
0 x

Petr Vlašic
Příspěvky: 588
Registrován: 19 years ago
Bydliště: Lanžhot
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Petr Vlašic » 17 years ago

Tar píše:Z uvedenych veci - pocitame se trenim, pas je schopen dosahnout jakekoli rychlosti - teoreticky vyplyva ze veskery tah motoru je spotrebovan na pusobeni proti treci sile od kol. Prakticky by bylo treba vypocitat jakou silou pusobi treni od kol a porovnat to s tahem motoru.

Máte na mysli tření mezi kolem a čepem a nebo kolem a zemí?
Tar píše:K videum na Youtube - evidentne se ten pas nepohyboval "jakoukoli rychlosti" nebo se snad to letadlo odlepi od zeme pri 40 km/h?

Spíše si myslím, že je to jen špatně zadáno a asi bylo myšleno stejnou rychlostí jako letadlo jen v opačném směru(aby to dělalo iluzi, že v součtu obou rychlostí bude síla výsledná nulová). Samozřejmě, pokud by byla rychlost pásu nekonečně velká, tak je jasné, že při určité rychlosti by letadlo nevzlétlo(ale to spíše z důvodu destrukce kol než-li z důvodu tření).
0 x
Vždyť je to tak jednoduché…stačilo se zamyslet, špetku toho RTFM et voilà!

Leeonek
Příspěvky: 3485
Registrován: 19 years ago

Příspěvekod Leeonek » 17 years ago

Vždycky se najde nějaký rýpal. Když už se chceš milý Tare zabývat blbostma a ůvahama typu
"tření"
"letadlo by pás nejdřív odnesl dozadu"
"letadlo by špatně drželo směr na hrbatém pásu"
a jiné nepodstatné věci, jež můžou v praktickém pokusu sehrát bezpochyby svou roli, všimni si dobře že uplně na začátku v první větě byla formulace

představte si, To znamená čistě hypoteticky, kdyby to bylo v reálu možné

Oni letadla z pásu který je unáší dozadu zase tak často nestartují, bylo by to asi dost riskantní a taky nevídím důvod proč by to tak dělali, že? :)) To video jen dokazuje že to jde a že by s tím teoreticky nebyl žádný problém a pokud to nechápeš, a nedáš si to vysvětlit tak to máš asi smůlu ;)
0 x

Ajfel
Příspěvky: 962
Registrován: 18 years ago

Příspěvekod Ajfel » 17 years ago

btw TARe, vis jakou rychlosti letaji treba praskovaci letadla "cmelak" ? Zrejme si myslis, ze nadzvukovou, ale ty letadla letaji hooodne pomalu, kdyby sis trochu maknul, tak bys to predjel mozna i na kole.
0 x

Petr Vlašic
Příspěvky: 588
Registrován: 19 years ago
Bydliště: Lanžhot
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Petr Vlašic » 17 years ago

Ajfel píše:kdyby sis trochu maknul, tak bys to predjel mozna i na kole.

To by musel spráskat asi hodně steroidů aby byl schopen na kole dosáhnout větší rychlosti než-li 100Km/h.(pokud počítám s bezvětřím)
0 x
Vždyť je to tak jednoduché…stačilo se zamyslet, špetku toho RTFM et voilà!

Maxik
Příspěvky: 2579
Registrován: 18 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Maxik » 17 years ago

Zalezi na konstrukci letadla, kolik lita cmelda to nevim, s tim kolem bych to az tak nevidel, ale muzou letet relativne pomalu mozna i kolem 50km/h pravdepodobne asi uz nebude stoupat :)
0 x

Petr Vlašic
Příspěvky: 588
Registrován: 19 years ago
Bydliště: Lanžhot
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Petr Vlašic » 17 years ago

Maxik píše:Zalezi na konstrukci letadla, kolik lita cmelda to nevim

Spočetl jsem dle vzorce pro aerodynamickou vztlakovou sílu, že by proto aby se Zlín Z-37 Čmelák vůbec udržel ve vzduchu potřebuje min. rychlost proti okolnímu prostředí(vzduch o tlaku stejném jako je vzduch na úrovni moře) přibližně 100Km/h(klidně si to můžete skusit propočítat). Počítal jsem jen s vlastní hmotností letadla bez paliva a posádky a s největším možným "koeficientem luftu", takže skutečná rychlost jen proto aby se udrželo ve vzduchu bude větší. Na druhou stranu nad zemí panují větší rychlosti větru než na povrchu Země a rozdíl by klidně mohl dosáhnou i 50km/h a pokud by třeba ještě letadlo klesalo, tak ta možnost, že letí relativní rychlostí 50km/h oproti zemi je.
0 x
Vždyť je to tak jednoduché…stačilo se zamyslet, špetku toho RTFM et voilà!

Tar
Příspěvky: 36
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod Tar » 17 years ago

Leeonek píše:Vždycky se najde nějaký rýpal. Když už se chceš milý Tare zabývat blbostma a ůvahama typu
"tření"
"letadlo by pás nejdřív odnesl dozadu"
"letadlo by špatně drželo směr na hrbatém pásu"
a jiné nepodstatné věci, jež můžou v praktickém pokusu sehrát bezpochyby svou roli, všimni si dobře že uplně na začátku v první větě byla formulace

představte si, To znamená čistě hypoteticky, kdyby to bylo v reálu možné

Oni letadla z pásu který je unáší dozadu zase tak často nestartují, bylo by to asi dost riskantní a taky nevídím důvod proč by to tak dělali, že? :)) To video jen dokazuje že to jde a že by s tím teoreticky nebyl žádný problém a pokud to nechápeš, a nedáš si to vysvětlit tak to máš asi smůlu ;)


Prvne nechapu proc se do me navazis. A za druhe, sem si to ciste hypoteticky predstavil se zadanyma podminkama a to letadlo proste nevzlitne.

V tom videu kde startovalo letadlo z plachty kterou tahlo auto (jelo neco pres 20 mph tedy asi 40 km/h) evidentne nebyla splnena podminka ze pas se muze pohybovat jakoukoli rychlosti, protoze pak by sila vyvolana trenim od kol (valivy odpor, treni v loziscich, proste vsechno dohromady) vyrovnala tah motoru a letadlo by zustalo stat. Je to ostatne vydet i na tom videu kde jede auticko po pasu a je porad na stejnem miste. Veskery vykon z motoru je spotrebovan na treni od kol - to stejny je u letadla
0 x

Maxik
Příspěvky: 2579
Registrován: 18 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Maxik » 17 years ago

jenze letadlo pohaneji motory ktere se "opiraji" o vzduch kolem na kolech jen jede takze pokud ma startovat na pase kterej ho unasi vzad tak pribyde mozna neco malo odporu s vyssimi otackami kol coz ale bude vzhledem v tahu motoru zanedbatelne.
0 x

Leeonek
Příspěvky: 3485
Registrován: 19 years ago

Příspěvekod Leeonek » 17 years ago

Ok, ještě jednou a naposledy speciálně pro Tebe Tare, auto a letadlo není to samé na pásu běžícím proti směru dopravního prostředku po tomto pásu jedoucím/letícím. Auto potřebuje k posunu dopředu kola, motor otáčí koly, auto jede, pokud auto pojede po tomto vymyšleném pásu, tak vlastně nepojede ale bude stát na místě. U letadla naproti tomu motor nepohání kola a tudíž je uplně jedno jestil pás pod letadlem bude ujíždět 1x, 2x nebo 5x rychleji, letadlo je poháněno třením vrtule o vzduch.

Navážím se do Tebe proto že je tu vypsáno řešení které je řádně vysvětleno a stejně se najde nějaký "kutil Tim" co špekuluje na už jasnou a vyřešenou věcí.

No a v neposlední řadě se dycky nyjde nějaký vůl co se neusále snaží někomu vysvětlit že je to prostě jinak takže s tímto tématem končím :)
0 x

Petr Vlašic
Příspěvky: 588
Registrován: 19 years ago
Bydliště: Lanžhot
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Petr Vlašic » 17 years ago

Tar píše:V tom videu kde startovalo letadlo z plachty kterou tahlo auto (jelo neco pres 20 mph tedy asi 40 km/h) evidentne nebyla splnena podminka ze pas se muze pohybovat jakoukoli rychlosti

Tak mi to nedalo a schválně jsem si to letadlo našel. N110MJ je registrováno jako Rans S-5(není to ultralight, ale male letadlo). Tady je k němu celkem pěkná specifikace. Podle vzorce pro aerodynamickou vztlakovou sílu jsem spočetl, že plně naložený Rans S-5 potřebuje k tomu aby se odlepil od země přesně 40Km/h!(dokonce ani o kilometr míň nebo víc, klidně si to můžete spočítat)
Tar píše: protoze pak by sila vyvolana trenim od kol (valivy odpor, treni v loziscich, proste vsechno dohromady) vyrovnala tah motoru a letadlo by zustalo stat. Je to ostatne vydet i na tom videu kde jede auticko po pasu a je porad na stejnem miste. Veskery vykon z motoru je spotrebovan na treni od kol - to stejny je u letadla

Máte asi na mysli to jak Adam tahá to autíčko na pásu a že je jasně z videa vidět, že k tomu potřebuje mnohem větší sílu než kdyby ho do stejné rychlosti uváděl na normálním povrchu. Čirou náhodou takové věci jako tření ložisek a valivé odpory počítat umím a specifikaci k letadlu také mám, takže pokud chcete zítra to klidně můžu spočítat.
0 x
Vždyť je to tak jednoduché…stačilo se zamyslet, špetku toho RTFM et voilà!

Ajfel
Příspěvky: 962
Registrován: 18 years ago

Příspěvekod Ajfel » 17 years ago

Petr Vlašic píše:
Tar píše:V tom videu kde startovalo letadlo z plachty kterou tahlo auto (jelo neco pres 20 mph tedy asi 40 km/h) evidentne nebyla splnena podminka ze pas se muze pohybovat jakoukoli rychlosti

Tak mi to nedalo a schválně jsem si to letadlo našel. N110MJ je registrováno jako Rans S-5(není to ultralight, ale male letadlo). Tady je k němu celkem pěkná specifikace. Podle vzorce pro aerodynamickou vztlakovou sílu jsem spočetl, že plně naložený Rans S-5 potřebuje k tomu aby se odlepil od země přesně 40Km/h!(dokonce ani o kilometr míň nebo víc, klidně si to můžete spočítat)
Tar píše: protoze pak by sila vyvolana trenim od kol (valivy odpor, treni v loziscich, proste vsechno dohromady) vyrovnala tah motoru a letadlo by zustalo stat. Je to ostatne vydet i na tom videu kde jede auticko po pasu a je porad na stejnem miste. Veskery vykon z motoru je spotrebovan na treni od kol - to stejny je u letadla

Máte asi na mysli to jak Adam tahá to autíčko na pásu a že je jasně z videa vidět, že k tomu potřebuje mnohem větší sílu než kdyby ho do stejné rychlosti uváděl na normálním povrchu. Čirou náhodou takové věci jako tření ložisek a valivé odpory počítat umím a specifikaci k letadlu také mám, takže pokud chcete zítra to klidně můžu spočítat.

Takze jsem se moc nesekl s tim, ze kdyby trochu maknul, tak by ho na kole predjel ;)
0 x

iTomB
Příspěvky: 875
Registrován: 19 years ago

Příspěvekod iTomB » 17 years ago

No proste vzlitne. Jeste jsem uvazoval o moznosti ze nevzlitne, ale zadani mou moznost vyloucilo.

Pas je schopen dosahnout takove rychlosti, kterou dosahne letadlo vuci zemi - maximalni rychlost pasu je rovna rychlosti letadla ale v opacnem smeru.

Kdyby totiz byla rychlost pasu neomezena touto hranici, tak by letadlo v nekterych pripadech nevzlitlo.
0 x

Petr Vlašic
Příspěvky: 588
Registrován: 19 years ago
Bydliště: Lanžhot
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Petr Vlašic » 17 years ago

Ajfel píše:Takze jsem se moc nesekl s tim, ze kdyby trochu maknul, tak by ho na kole predjel ;)

No u Rans S-5 to možné je, protože už od pohledu je vidět, že je to skoro ultralight(vždyť na takový padák stačí teplejší proud vzduchu a drží ve vzduchu), ale Čmeldu těžko neb je mrška moc těžká.
0 x
Vždyť je to tak jednoduché…stačilo se zamyslet, špetku toho RTFM et voilà!

jirson
Příspěvky: 68
Registrován: 18 years ago

Příspěvekod jirson » 17 years ago

no chytak je to dobrej,
po kratsim premejsleni letadlo vzletne, duvod je jednoduchy :
letadlo je pro let pohaneno doprednym smerem pomoci motoru (vrtulovy; proudovy) to jest nasati a vyfouknuti vzduchu (cimz je zpusobeno v nasem pripade obtekani alezpon z casti kridel a kormidel, z cehoz dedukuji ze pri použití maximálního výkonu a podpurnych prostredku (sloty, vztlakove klapky) se preci jen vztlak v potrene konfiguraci dostavi :)

pro hloubave : je to v podstate to same jako motorova zkouska (pri odbrzdeni by letadlo vzletlo)
0 x
ucenej z nebe nespadl....