Toto je původní verze internetového fóra ISPforum.cz do února 2020 bez možnosti registrace nových uživatelů. Aktivní verzi fóra naleznete na adrese https://telekomunikace.cz

Legislativa a co z ní vyplývá

Právní problematika, závazná legislativa, provozní a lokalizační údaje, atd.
Margo
Příspěvky: 4
Registrován: 4 years ago

Legislativa a co z ní vyplývá

Příspěvekod Margo » 4 years ago

Dobrý den všem ISP,

rád bych tady dnes napáchal trochu osvěty ohledně legislativy a plnění povinností podnikatelů v elektronických komunikacích. Všichni máme většinou na práci důležitější věci, než se starat o formulace ve smlouvách a jiné věci vyžadované zákonem o el. komunikacích, proto jsem si dovolil udělat výčet povinností ukládaných zákonem, o kterých celá řada z nás ani neví, ačkoliv oprava do žádoucího stavu někdy nemusí (ale může) být náročná. V této souvislosti bych jen upozornil, že na některé z nich může ČTÚ udělat kontrolu jednoduše jen tak od stolu, pohledem třeba na webové stránky a vám pak jen poslat do datovky protokol o provedené kontrole a následně pokutu. Protože jim to nechceme ulehčovat, popíšu zde několik oblastí, kde se často chybuje.

Na webových stránkách poskytovatele musí být zveřejněno:

- návrh smlouvy s uživatelem (pozor, musí být vyvěšeny veškeré smluvní dokumenty, např. VOP atd., taky musí být dostupné v každé provozovně, ale to většinou problém není)

- typy rozhraní - nutno hlásit přímo ČTU (poslat jim to při začátku podnikání, ale i hlásit změny), ale také je nutné mít typy rozhraní vyvěšeny na www

- ceník – nutno avizovat ceny služeb, ceník také musí mít vyznačené datum, od kdy je platný

- některé další věci pro ty, kdo poskytují i telefonní služby, např. zda jsou dostupná čísla tísňového volání nebo evropské harmonizované linky

- a hlavně musí být jasné, jaký podnikatel služby poskytuje, tedy název, IČ atd., někdy to na stránkách úplně chybí

Na provozovně musí být stejný výčet dokumentů jako předešlý (vyjma typů rozhraní), většinou stačí je mít v el. podobě nebo připravené k vytištění, to snad většina splňuje. Pozor, pokud podnikatel nemá provozovnu, pak se provozovnou rozumí adresa sídla podnikání, takže ji má tak či tak.

Teď přijde ta výživnější část – smlouva. Nebudu popisovat vše, na to si můžete prostudovat par. 63 zákona o el. kom. a asi vám to chvilku zabere, ale několik chyb je k vidění častěji, ty si tady teď uvedeme. Jen pro jistotu uvádím, že se smlouvou rozumí veškeré smluvní dokumenty – které to jsou, záleží na vás (VOP vždy, dále provozní řád, technická specifikace, cokoliv dalšího), musíte je hlavně někde, typicky přímo ve smlouvě, všechny vyjmenovat, ať je výčet jasný. Takže best of troubles:

- pokud je poskytovatel právnická osoba, musí být uvedeno ve smlouvě kromě názvu firmy, IČ atd. i jméno osoby oprávněné jednat za firmu, typicky je to jednatel, ale i kdokoliv jiný, kdo je oprávněn jednat za firmu

- uvést ve smlouvě info o všech podmínkách omezujících přístup ke službám a aplikacím (typicky bouřky, rušení signálu, vyšší moc atd. atd. atd.)

- nutno uvést postupy pro měření a řízení provozu – jsou to přiměřená opatření řízení provozu, kdy musíte uvést, JAKÉ opatření použijete, KDY se k němu přistoupí a jaký bude mít DOPAD na účastníka (např. „pokud PC uživatele generuje škodlivý provoz do sítě, je ISP oprávněn odpojit uživatele až do okamžiku, než se situaci vyřeší – do té doby účastník nemůže využívat službu“)

- nutno uvést také druhy opatření v případě narušení bezpečnosti a integrity sítě (ideálně zde opsat písmena a) - c) z Článku 3 z Nařízení EU 2015/2120 – o tomto Nařízení ještě bude řeč…

- informace o koncových zařízeních – zda si může každý účastník použít vlastní zařízení (měl by, pokud není technologická nutnost jako třeba v případě IPTV), ale nutno to uvést, případně doplnit podmínky na takové zařízení (schválení pro provoz v ČR, standardy…)

- výpovědní doba smlouvy el. komunikací je 30 dnů (ne 1 měsíc) a opravdu nezačíná běžet od prvního dne následujícího měsíce; lze samozřejmě vypovědět i smlouvu na dobu určitou, pouze za podmínek doplacení pětinu paušálů, viz dále

- všechny informace o reklamacích ceny a služeb – lhůty, způsob uplatnění, kde uplatnit

- způsob vyrozumění o změně smluvních dokumentů – zde pozor, změna může být taková, kdy účastník může odstoupit bez sankce, ve smlouvě nutno důsledně popsat a vyjmenovat důvody, viz zákon; a při samotné změně obeslat uživatele a vůbec dodržet všechny postupy (zveřejnění na webu, provozovně a zaslání účastníkům) a lhůty (nejméně 1 měsíc předem)

- ujednání o náhradě škody – když není služba dostupná, je poskytovatel povinen přiměřeně snížit cenu, není možné to podmínit ve smlouvě třeba nefunkčností služby po dobu delší než 12/24/48… hodin

- info o způsobu řešení sporů – důležité, nejlépe včetně odkazů na stránky ČTÚ, ČOI a finančního arbitra

- info o výši úhrady při ukončení smlouvy na dobu určitou – max. pětina zbývajících paušálů

A teď ještě přitvrdíme – jestli jste už slyšeli o Nařízení EU 2015/2120, tak jistě víte, že na vás taky klade povinnosti na informace uvedené ve smlouvě. Pokud jste o něm ještě neslyšeli, hlavně to, prosím, nečtěte, zbytečně se vyděsíte. Část povinností se dubluje s povinnostmi zákona o el. kom., ale je tam i něco navíc, zde je stručný výčet:

- pokud poskytovatel nabízí specializovanou službu (typicky IPTV), sml. dokumenty musí obsahovat pojednání o tom, jak tato ovlivňuje (nebo neovlivňuje) základní službu, kterou je připojení k internetu – hlavně nesmíte deklarovat, že IPTV je prioritizována před internetem, protože Nařízení chápe internet jako hlavní službu kvůli právu účastníka na informace atd.

- u rychlostí (nejlépe v ceníku) je třeba u každého tarifu vymezit rychlost inzerovanou, minimální, maximální a běžně dostupnou. Aby nebylo v tabulce rychlostí moc čísel, často se řeší procentuálním uvedením pro všechny tarify.

- vymezení parametrů kvality – u každého tarifu je nutno uvést, k čemu je služba určená/vhodná. Přístupů ke zpracování tohoto je celá řada, doporučuji se inspirovat u jiných (velkých) operátorů

To je v kostce vše, i tak je toho docela hodně. Doporučuji se zamyslet nad stavem vlastních smluv a provozoven, náměty na zlepšení máte. O mé motivaci si myslete, co chcete, diskuzi se nebráním.
1 x

Julian
Příspěvky: 369
Registrován: 14 years ago
antispam: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Julian » 4 years ago

Ahoj,

moc děkuji za inspirující text, nedokázal bys sepsat i aktuální stav směrem k policii, kyberbezpečnosti atd...?

R
0 x

Uživatelský avatar
okoun
Příspěvky: 6980
Registrován: 15 years ago
antispam: Ano
Bydliště: Mordor

Příspěvekod okoun » 4 years ago

k té výpovědní době 30 dnů to se musí dodržet přesně a nebo to může být i 5 dnů? když nám dá někdo výpověď 25. tak mu řeknu že od 1. končí, tak nevím jestli na to mám právo ho tak rychle zrušit?
0 x
Povoláním ISP není jen připojovat lidi k internetu, ale také jim dokázat vysvětlit, že bez pořádné investice do HW nelze udělat kvalitní přípojku a domácí síť...

TTcko
Příspěvky: 771
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod TTcko » 4 years ago

okoun píše:k té výpovědní době 30 dnů to se musí dodržet přesně a nebo to může být i 5 dnů? když nám dá někdo výpověď 25. tak mu řeknu že od 1. končí, tak nevím jestli na to mám právo ho tak rychle zrušit?


mám za to, že můžeš cokoliv, co je "výhodnější" pro spotřebitele...
0 x

Adolf.Shitler
Příspěvky: 521
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod Adolf.Shitler » 4 years ago

Pokud zákon stanovuje 30 dnů, pak je to 30 dnů a nikoliv, že bude poskytovatel řešit jakousi výhodnost! Nehledě na to, že ukončení po 5 dnech nemusí být pro zákazníka vůbec výhodnější, než po těch dnech 30. Jediná možnost zkrácení je ukončení smluvního vztahu dohodou k určitému datu.
0 x

Uživatelský avatar
okoun
Příspěvky: 6980
Registrován: 15 years ago
antispam: Ano
Bydliště: Mordor

Příspěvekod okoun » 4 years ago

ok takže jsem nic neporušil, protože zákazník vždy souhlasil a spíš byl překvapen že to lze tak rychle :)
0 x
Povoláním ISP není jen připojovat lidi k internetu, ale také jim dokázat vysvětlit, že bez pořádné investice do HW nelze udělat kvalitní přípojku a domácí síť...

soooc
Příspěvky: 1586
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod soooc » 4 years ago

Adolf.Shitler píše:Pokud zákon stanovuje 30 dnů, pak je to 30 dnů a nikoliv, že bude poskytovatel řešit jakousi výhodnost! Nehledě na to, že ukončení po 5 dnech nemusí být pro zákazníka vůbec výhodnější, než po těch dnech 30. Jediná možnost zkrácení je ukončení smluvního vztahu dohodou k určitému datu.


Prosím, nelakujte lidi!!!

ZoEK!
a výpovědní doba, která nesmí překročit 30 dnů,
0 x
Petr Šlinz
UBNT mám rád!

Adolf.Shitler
Příspěvky: 521
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod Adolf.Shitler » 4 years ago

soooc píše:
Adolf.Shitler píše:Pokud zákon stanovuje 30 dnů, pak je to 30 dnů a nikoliv, že bude poskytovatel řešit jakousi výhodnost! Nehledě na to, že ukončení po 5 dnech nemusí být pro zákazníka vůbec výhodnější, než po těch dnech 30. Jediná možnost zkrácení je ukončení smluvního vztahu dohodou k určitému datu.


Prosím, nelakujte lidi!!!

ZoEK!
a výpovědní doba, která nesmí překročit 30 dnů,

Lidi lakuješ akorát ty, protože doba výpovědní lhůty musí být uvedena ve smlouvě a tím se stává závazná, tj. pokud je ve smlouvě max. co povoluje zákon (30 dnů), pak je to v souladu se zákonem také 30 dnů a nelze to jakkoliv svévolně měnit. A o tom tady také celou dobu byla řeč, že se tato lhůta musí dodržet.
0 x

soooc
Příspěvky: 1586
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod soooc » 4 years ago

Adolf.Shitler píše:
soooc píše:
Adolf.Shitler píše:Pokud zákon stanovuje 30 dnů, pak je to 30 dnů a nikoliv, že bude poskytovatel řešit jakousi výhodnost! Nehledě na to, že ukončení po 5 dnech nemusí být pro zákazníka vůbec výhodnější, než po těch dnech 30. Jediná možnost zkrácení je ukončení smluvního vztahu dohodou k určitému datu.


Prosím, nelakujte lidi!!!

ZoEK!
a výpovědní doba, která nesmí překročit 30 dnů,

Lidi lakuješ akorát ty, protože doba výpovědní lhůty musí být uvedena ve smlouvě a tím se stává závazná, tj. pokud je ve smlouvě max. co povoluje zákon (30 dnů), pak je to v souladu se zákonem také 30 dnů a nelze to jakkoliv svévolně měnit. A o tom tady také celou dobu byla řeč, že se tato lhůta musí dodržet.


Nevím, jestli máš problém s psaným textem, ale otázka byla, zda může ukončit dříve než za 30 dní.

Odpověď je: ANO, pokud je to ve smlouvě. Když si dá do smlouvy, že výpovědní lhůta je nejvýše 30 dní, tak je to ok.

Tys odpověděl, že 30 dní a ani o minutu míň. A to je prostě špatně!
0 x
Petr Šlinz
UBNT mám rád!

Adolf.Shitler
Příspěvky: 521
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod Adolf.Shitler » 4 years ago

soooc píše:
Adolf.Shitler píše:
soooc píše:
Prosím, nelakujte lidi!!!

ZoEK!

Lidi lakuješ akorát ty, protože doba výpovědní lhůty musí být uvedena ve smlouvě a tím se stává závazná, tj. pokud je ve smlouvě max. co povoluje zákon (30 dnů), pak je to v souladu se zákonem také 30 dnů a nelze to jakkoliv svévolně měnit. A o tom tady také celou dobu byla řeč, že se tato lhůta musí dodržet.


Nevím, jestli máš problém s psaným textem, ale otázka byla, zda může ukončit dříve než za 30 dní.

Odpověď je: ANO, pokud je to ve smlouvě. Když si dá do smlouvy, že výpovědní lhůta je nejvýše 30 dní, tak je to ok.

Tys odpověděl, že 30 dní a ani o minutu míň. A to je prostě špatně!

Problém s psaným textem máš ty, protože pokud by ve smlouvě byla lhůta kratší než 30 dnů, pak by autor dotazu těch 30 dnů vůbec nezmiňoval. Než se vrhneš do diskuze, tak je dobré si přečíst všechny posty, kterých se to týká a až pak teprve reagovat.
0 x

Margo
Příspěvky: 4
Registrován: 4 years ago

Příspěvekod Margo » 4 years ago

Jen bych upřesnil, že se jedná o NÁLEŽITOSTI SMLUVNÍCH DOKUMENTŮ. Je to v tuto chvíli odlišný pohled, než je praxe. Teoreticky, pokud budete mít ve smlouvě uvedeno 30 dnů výpovědní doby a když nějaký zákazník v reálu zavolá, že chce vypovědět a vy mu řeknete výpovědní dobu 3 měsíce a tak to i uděláte, pak je (pochopitelně jen do první stížnosti) vlastně všechno v pořádku, protože smlouva to obsahuje správně. Jinak zákon opravdu říká, že "nesmí překročit 30 dnů", tzn. cokoliv nižšího je v pořádku, ale opět to musí být uvedeno ve smlouvě.

Text např. o policii do budoucna nevylučuji, ale znáte to, času není nazbyt. I k tomuto jsem se nějakou dobu dokopával :-)
0 x

cerva
Příspěvky: 254
Registrován: 9 years ago

Příspěvekod cerva » 4 years ago

Velmi pěkné shrnutí, prakticky kompletní, kontrola z ČTÚ šla posledné skoro přesně bod po bodu :-) Nařízení EU 2015/2120 jsem vydržel číst jen do půlky, ten dokument není zrovna čitelný..
0 x

soooc
Příspěvky: 1586
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod soooc » 4 years ago

cerva píše:Velmi pěkné shrnutí, prakticky kompletní, kontrola z ČTÚ šla posledné skoro přesně bod po bodu :-) Nařízení EU 2015/2120 jsem vydržel číst jen do půlky, ten dokument není zrovna čitelný..


Jojo, ta kontrola je perfektní :-D nejlepší je, že klient to stejně nechápe. Chce net a zbytek je mu ukra ;)
1 x
Petr Šlinz
UBNT mám rád!

Margo
Příspěvky: 4
Registrován: 4 years ago

Příspěvekod Margo » 4 years ago

cerva píše:Velmi pěkné shrnutí, prakticky kompletní, kontrola z ČTÚ šla posledné skoro přesně bod po bodu :-) Nařízení EU 2015/2120 jsem vydržel číst jen do půlky, ten dokument není zrovna čitelný..



Nařízení je masakr, však jsem výše psal, ať to hlavně nečtete :-)
Právě u něj má ten výtah ze zákonů asi největší smysl, protože obecně zákonné akty EU oplývají spoustou přebytečného textu, přitom povinností z nich vyplývajících někdy ani tak moc není. Ale samozřejmě jsou pro nás právně závazné.
0 x

ad.rock
Příspěvky: 35
Registrován: 14 years ago
antispam: Ano

Příspěvekod ad.rock » 4 years ago

Jo tak o tom neco vim, fakt bacha, nam za to CTU naparilo pokutu 160tis., podani rozkladu naprosto k nicemu ...
A byly to fakt slovicka a detaily ... a vysi si samozrejme obhaji.
0 x