Toto je původní verze internetového fóra ISPforum.cz do února 2020 bez možnosti registrace nových uživatelů. Aktivní verzi fóra naleznete na adrese https://telekomunikace.cz

Prekopnuty kabel / kompenzace ?

Právní problematika, závazná legislativa, provozní a lokalizační údaje, atd.
Orel005
Příspěvky: 690
Registrován: 13 years ago

Prekopnuty kabel / kompenzace ?

Příspěvekod Orel005 » 4 years ago

Zdravim,
chci se zeptat na zkusenosti s poskytovatelama okruhu, kterym nekdo prekopnul kabel. Bohuzel mam okruh od Cetinu a co jsem si snima za posledni rok prozil, to neznam ani u poskytovatelu co maji 1000 zakazniku a vse na wifi. Posledni exces, kdyz jim udajne CEZ prekopl v HK optokabel, trval vice nez 10 hodin nedostupnosti. Cetim o pruseru vedel vice nez 24 hodin do predu, ackoliv sluzba i po prekopnuti kabelu fungovala, tak logicky potrebovali kabel nejak opravit aby fungovali vsechny sluzby. Proto si zahrali hru "ententiky" a nahodnym klientum odeslali upozorneni, ze za 24 hodin bude probihat oprava kabelu a ze bude vypadek. Ke me se tato informace dostala az v okamzik kdy mi lehnul 10 GE okruh a zjistoval jsem co se deje.

A ted k te otazka. Cekal jsem ze po takovem pruseru, se dockam omluvy a nejake kompenzace. Misto toho jsem dostal jen strohe vysvetleni, proc jsem nebyl upozornen viz.: "Ano zákazníci byli informováni dopředu manuálně, je možné že někdo vypadnul. Každopádně ČEZ nám tam bagrem vytáhl trubku ze země." a na konci, ze se jedna o vyssi moc a tedy neni narok na nejake SLA a kompenzaci. Proto se chci zeptat jestli jste neco takoveho zazili take a zda se Vas poskytovatel okruhu k veci postavil podobne. Pruser jim urcite zaplati CEZ a me sere uplne do bela, ze ja za jejich NEKOLIKATY pruser v posledni dobe, kdy jim neco nekde spadlo musim kompenzovat sve klienty jen ze svoji kapsy a nikdo neprispeje ( jednou prispela Kaora, jakozte nas poskytovatel konektivity ale vykompenzovala to opet za fail Cetinu ). Diky za svoje zkusenosti, pripadne rady, jestli to mam nechat tak byt a nebo se branit - protoze realne zvazuji podniknout pravni kroky. Ale treba jsem naivni a skutecne nejakou kompenzaci muzou platit jen lokalni alternativni poskytovatele, nikoliv velci hraci, kteri na takove veci nemaji prostredky.
0 x
https://www.ORELSOFT.cz - ISP CZ / https://www.ORELSOFT.pl - ISP PL / https://www.levneVPS.cz - Hosting / https://www.GAMEHOSTING.cz - Herni hosting

Proc se schovavat v anonymite ? Kdyz neco delas, delej to na 100%, nebo se na to vyser.

Uživatelský avatar
sub_zero
Příspěvky: 1741
Registrován: 18 years ago
antispam: Ano
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sub_zero » 4 years ago

Orel005 píše:Zdravim,
chci se zeptat na zkusenosti s poskytovatelama okruhu, kterym nekdo prekopnul kabel. Bohuzel mam okruh od Cetinu a co jsem si snima za posledni rok prozil, to neznam ani u poskytovatelu co maji 1000 zakazniku a vse na wifi. Posledni exces, kdyz jim udajne CEZ prekopl v HK optokabel, trval vice nez 10 hodin nedostupnosti. Cetim o pruseru vedel vice nez 24 hodin do predu, ackoliv sluzba i po prekopnuti kabelu fungovala, tak logicky potrebovali kabel nejak opravit aby fungovali vsechny sluzby. Proto si zahrali hru "ententiky" a nahodnym klientum odeslali upozorneni, ze za 24 hodin bude probihat oprava kabelu a ze bude vypadek. Ke me se tato informace dostala az v okamzik kdy mi lehnul 10 GE okruh a zjistoval jsem co se deje.

A ted k te otazka. Cekal jsem ze po takovem pruseru, se dockam omluvy a nejake kompenzace. Misto toho jsem dostal jen strohe vysvetleni, proc jsem nebyl upozornen viz.: "Ano zákazníci byli informováni dopředu manuálně, je možné že někdo vypadnul. Každopádně ČEZ nám tam bagrem vytáhl trubku ze země." a na konci, ze se jedna o vyssi moc a tedy neni narok na nejake SLA a kompenzaci. Proto se chci zeptat jestli jste neco takoveho zazili take a zda se Vas poskytovatel okruhu k veci postavil podobne. Pruser jim urcite zaplati CEZ a me sere uplne do bela, ze ja za jejich NEKOLIKATY pruser v posledni dobe, kdy jim neco nekde spadlo musim kompenzovat sve klienty jen ze svoji kapsy a nikdo neprispeje ( jednou prispela Kaora, jakozte nas poskytovatel konektivity ale vykompenzovala to opet za fail Cetinu ). Diky za svoje zkusenosti, pripadne rady, jestli to mam nechat tak byt a nebo se branit - protoze realne zvazuji podniknout pravni kroky. Ale treba jsem naivni a skutecne nejakou kompenzaci muzou platit jen lokalni alternativni poskytovatele, nikoliv velci hraci, kteri na takove veci nemaji prostredky.


tohle je pouze na benevolentnosti Tvýho obchoďáka, zda Ti vyjedná slevu. Přečti si, co mají ve smlouvě definovaný: bod 9) https://bit.ly/2Zyz0ey
0 x
Říkáš-li, že něco nejde, znamená to, že to neumíš.

Jirka Lazorčák

PS: Ta fotka je stará, už mám +15kilo..

basty
Příspěvky: 2475
Registrován: 18 years ago
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod basty » 4 years ago

Jaky mas SLA? Byl vypadek v mesici vice nez co rika SLA? Pak je mozna nejaka kompenzace, ale tim padem pokud je to oznamene (take by mely byt nejake terminy kdy to muzou ohlasit (min nejakou dobu dopredu)), tak se to na to asi nevztahuje.
0 x

Orel005
Příspěvky: 690
Registrován: 13 years ago

Příspěvekod Orel005 » 4 years ago

sub_zero píše:
Orel005 píše:Zdravim,
chci se zeptat na zkusenosti s poskytovatelama okruhu, kterym nekdo prekopnul kabel. Bohuzel mam okruh od Cetinu a co jsem si snima za posledni rok prozil, to neznam ani u poskytovatelu co maji 1000 zakazniku a vse na wifi. Posledni exces, kdyz jim udajne CEZ prekopl v HK optokabel, trval vice nez 10 hodin nedostupnosti. Cetim o pruseru vedel vice nez 24 hodin do predu, ackoliv sluzba i po prekopnuti kabelu fungovala, tak logicky potrebovali kabel nejak opravit aby fungovali vsechny sluzby. Proto si zahrali hru "ententiky" a nahodnym klientum odeslali upozorneni, ze za 24 hodin bude probihat oprava kabelu a ze bude vypadek. Ke me se tato informace dostala az v okamzik kdy mi lehnul 10 GE okruh a zjistoval jsem co se deje.

A ted k te otazka. Cekal jsem ze po takovem pruseru, se dockam omluvy a nejake kompenzace. Misto toho jsem dostal jen strohe vysvetleni, proc jsem nebyl upozornen viz.: "Ano zákazníci byli informováni dopředu manuálně, je možné že někdo vypadnul. Každopádně ČEZ nám tam bagrem vytáhl trubku ze země." a na konci, ze se jedna o vyssi moc a tedy neni narok na nejake SLA a kompenzaci. Proto se chci zeptat jestli jste neco takoveho zazili take a zda se Vas poskytovatel okruhu k veci postavil podobne. Pruser jim urcite zaplati CEZ a me sere uplne do bela, ze ja za jejich NEKOLIKATY pruser v posledni dobe, kdy jim neco nekde spadlo musim kompenzovat sve klienty jen ze svoji kapsy a nikdo neprispeje ( jednou prispela Kaora, jakozte nas poskytovatel konektivity ale vykompenzovala to opet za fail Cetinu ). Diky za svoje zkusenosti, pripadne rady, jestli to mam nechat tak byt a nebo se branit - protoze realne zvazuji podniknout pravni kroky. Ale treba jsem naivni a skutecne nejakou kompenzaci muzou platit jen lokalni alternativni poskytovatele, nikoliv velci hraci, kteri na takove veci nemaji prostredky.


tohle je pouze na benevolentnosti Tvýho obchoďáka, zda Ti vyjedná slevu. Přečti si, co mají ve smlouvě definovaný: bod 9) https://bit.ly/2Zyz0ey


Díky, ja narážím ale na to co se da povazovat za vyssi moc a co ne. Pokud se protrhne hráz a vezme sebou i opticky kabel, je to vyssi moc ? Rekl bych ze ano. Ale je vyssi moc kdyz ti nekdo treti prekopne kabel, ale tak že vse funguje dál a ty tedy planujes opravu ale neinformujes sve klienty ? Rekl bych ze jen z pulky. To se pak da povazovat za vyšší moc vsechno. Začne chybovat prvek na síti vlivem nějakého bugu, tak misto naplánované odstávky prostě informuji jen random uživatele a ostatni proste ustrihnu a svedu to na vyssi moc. Tohle neni fér.
0 x
https://www.ORELSOFT.cz - ISP CZ / https://www.ORELSOFT.pl - ISP PL / https://www.levneVPS.cz - Hosting / https://www.GAMEHOSTING.cz - Herni hosting

Proc se schovavat v anonymite ? Kdyz neco delas, delej to na 100%, nebo se na to vyser.

S_a_M
Příspěvky: 458
Registrován: 8 years ago
Bydliště: Protektorat Böhmen und Mähren

Příspěvekod S_a_M » 4 years ago

SLA 99.8 pokud jsi na nizsi hranici tak smula pesek kompenzace se od Cetinu ani Vodafonu, Ria ani podobnych nedockas a ver tomu pokud by si takoy SLA mel tak platis za okruh i dvakrat tolik. Zalohovat druhym vlaknem od jineho poskytovatele treba cdt.
0 x
Placam si jatra, tak mne neberte vazne :)
Ceragona uz mi tak nevadi. Vadi mi ovsem ze kuci v CEZu nedelaj svoji praci tak jak maj !!!

S_a_M
Příspěvky: 458
Registrován: 8 years ago
Bydliště: Protektorat Böhmen und Mähren

Příspěvekod S_a_M » 4 years ago

SLA 99.8 pokud jsi na nizsi hranici tak smula pesek kompenzace se od Cetinu ani Vodafonu, Ria ani podobnych nedockas a ver tomu pokud by si takoy SLA mel tak platis za okruh i dvakrat tolik. Zalohovat druhym vlaknem od jineho poskytovatele treba cdt.
0 x
Placam si jatra, tak mne neberte vazne :)
Ceragona uz mi tak nevadi. Vadi mi ovsem ze kuci v CEZu nedelaj svoji praci tak jak maj !!!

rsaf
Příspěvky: 1669
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod rsaf » 4 years ago

Bohužel musím říct, že na jednom 10GE okruhu od CETINu jsme také měli několik poruch a několik hlášených výpadků vč. takových kousků jako 8hod přes den. Prý je to dáno lokalitou kde dělají velké změny na síti, nějaké přeložky... Každopádně u jiného poskytovatele jsem tohle nikdy neměl.
SLA ničemu nepomůže, je potřeba pravidelně mýt hlavu obchoďákovi.
0 x

Adolf.Shitler
Příspěvky: 521
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod Adolf.Shitler » 4 years ago

Orel005 píše:musim kompenzovat sve klienty jen ze svoji kapsy a nikdo neprispeje

Pokud se bavíme o běžným home připojení, tak na podobný situace můžeš přece pamatovat ve svých Obchodních podmínkách a není důvod cokoliv kompenzovat. A pokud máš firemní klientelu a garantuješ jim službu, tak je to jistě za podstatně vyšší money a pak holt s podobnou "ztrátou" je potřeba počítat. Nebo si zajistit rezervní konektivitu od někoho jinýho.
0 x

Uživatelský avatar
Selič
Příspěvky: 818
Registrován: 14 years ago
antispam: Ano

Příspěvekod Selič » 4 years ago

je potřeba pravidelně mýt hlavu obchoďákovi.


Docela pomůže dát mu výpověď. Pokud teda platíš nějakou zajímavou částku měsíčně.
2 x
"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."

Orel005
Příspěvky: 690
Registrován: 13 years ago

Příspěvekod Orel005 » 4 years ago

Adolf.Shitler píše:
Orel005 píše:musim kompenzovat sve klienty jen ze svoji kapsy a nikdo neprispeje

Pokud se bavíme o běžným home připojení, tak na podobný situace můžeš přece pamatovat ve svých Obchodních podmínkách a není důvod cokoliv kompenzovat. A pokud máš firemní klientelu a garantuješ jim službu, tak je to jistě za podstatně vyšší money a pak holt s podobnou "ztrátou" je potřeba počítat. Nebo si zajistit rezervní konektivitu od někoho jinýho.


Sorry ale kdyz to nebudu kompenzovat, tak sice krátkodobě ušetřím, ale jak tim naseru lidi ? My samozrejme zálohu máme, ale kdybych dopredu vedel, že neco nepojede tolik hodin ( coz zde bylo možné ) tak bych minimalne lidi na to připravil, případně se zařídil jinak. Protože záloha znamená, že se každému nastaví základní tarif, tak aby to ta zaloha dávala. Zaloha je vetsinou na lokalni problém lokality. Ne na celou síť.
0 x
https://www.ORELSOFT.cz - ISP CZ / https://www.ORELSOFT.pl - ISP PL / https://www.levneVPS.cz - Hosting / https://www.GAMEHOSTING.cz - Herni hosting

Proc se schovavat v anonymite ? Kdyz neco delas, delej to na 100%, nebo se na to vyser.

K3NY
Příspěvky: 442
Registrován: 8 years ago

Příspěvekod K3NY » 4 years ago

Orel005 píše:
Adolf.Shitler píše:
Orel005 píše:musim kompenzovat sve klienty jen ze svoji kapsy a nikdo neprispeje

Pokud se bavíme o běžným home připojení, tak na podobný situace můžeš přece pamatovat ve svých Obchodních podmínkách a není důvod cokoliv kompenzovat. A pokud máš firemní klientelu a garantuješ jim službu, tak je to jistě za podstatně vyšší money a pak holt s podobnou "ztrátou" je potřeba počítat. Nebo si zajistit rezervní konektivitu od někoho jinýho.


Sorry ale kdyz to nebudu kompenzovat, tak sice krátkodobě ušetřím, ale jak tim naseru lidi ? My samozrejme zálohu máme, ale kdybych dopredu vedel, že neco nepojede tolik hodin ( coz zde bylo možné ) tak bych minimalne lidi na to připravil, případně se zařídil jinak. Protože záloha znamená, že se každému nastaví základní tarif, tak aby to ta zaloha dávala. Zaloha je vetsinou na lokalni problém lokality. Ne na celou síť.

jestli nekomu budes nebo nebudes neco kompenzovat je uz celkem jedno. Oni budou nasrany tak jako tak, ale neboj nikam neutecou.
0 x

rsaf
Příspěvky: 1669
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod rsaf » 4 years ago

Je přece úplně jedno jestli má 10hod výpadek jeden, sto, tisíc nebo deset tisíc uživatelů. Z toho má těžkou hlavu jen ISP, protože hodně lidí volá a samozřejmě první volají ti největší blbečci (všichni, ne jen jeden z nich). Přece neřešíš kompenaci když někomu zdechne CPE nebo když ti zdechne něco na site a trvá pár hodin, než se to pořeší.

Horší je to ve chvíli, kdy se u někoho v krátkém čase těch problémů sejde více - porucha na jeho CPE, nějaká porucha na síti, další nějaké plánovaná práce a na závěr to utne na 10hod upstream. Pak teprve začínají lidi být naštvaní a je vhodné uvažovat o nějakém "dárku" k opravení reputace (na nějaký měsíc vyšší tarif zdarma...)
0 x

pixall
Příspěvky: 124
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod pixall » 4 years ago

Pri vypadku sluzby narok na kompenzaciu zavisi od toho, ako to mate dohodnute v zmluve. Precitajte si zmluvu, ci narok mate alebo nie.
Obvykle sa toto riesi dodatkom k zmluve alebo samostatnou zmluvou - SLA, Service Level Agreement (nieco ako Dohoda o urovni sluzby), ktora stanovi, ze ak je sluzba nedostupna viac ako xx%, zakaznik ma narok na kompenzaciu XXX. A stanovuje aj sposoby nahlasovania poruch, pocitania plynutia casu, eskalacne procedury. Cim narocnejsie SLA, tym drahsie, pripatok moze byt pokojne aj viac ako 100% ceny sluzby, a garancia stale bude nizsia ako 100%.

Nam sa osvedcilo mat zalohovane pokial mozno tak vsetko, rozdielnou trasou, a pokial mozno tak na 100% (rovnaka rychlost zalohy ako primarneho okruhu). Kriticke veci mame zalohovane cez tri az styri nezavisle linky, traffic medzi nich rozdelujeme. Mame to takto zhruba 10 rokov, OSPF + STP na Cisco switchoch (3560G/4948E), funguje to velmi stabilne, prevadzku preklopi v horsom pripade do 5 sekund, v lepsom pripade bez straty paketu. Z pohladu zakaznickej spokojnosti a aj vlastneho kludu je to na nezaplatenie, lepsie ako SLA.
0 x

Orel005
Příspěvky: 690
Registrován: 13 years ago

Příspěvekod Orel005 » 4 years ago

pixall píše:Pri vypadku sluzby narok na kompenzaciu zavisi od toho, ako to mate dohodnute v zmluve. Precitajte si zmluvu, ci narok mate alebo nie.
Obvykle sa toto riesi dodatkom k zmluve alebo samostatnou zmluvou - SLA, Service Level Agreement (nieco ako Dohoda o urovni sluzby), ktora stanovi, ze ak je sluzba nedostupna viac ako xx%, zakaznik ma narok na kompenzaciu XXX. A stanovuje aj sposoby nahlasovania poruch, pocitania plynutia casu, eskalacne procedury. Cim narocnejsie SLA, tym drahsie, pripatok moze byt pokojne aj viac ako 100% ceny sluzby, a garancia stale bude nizsia ako 100%.

Nam sa osvedcilo mat zalohovane pokial mozno tak vsetko, rozdielnou trasou, a pokial mozno tak na 100% (rovnaka rychlost zalohy ako primarneho okruhu). Kriticke veci mame zalohovane cez tri az styri nezavisle linky, traffic medzi nich rozdelujeme. Mame to takto zhruba 10 rokov, OSPF + STP na Cisco switchoch (3560G/4948E), funguje to velmi stabilne, prevadzku preklopi v horsom pripade do 5 sekund, v lepsom pripade bez straty paketu. Z pohladu zakaznickej spokojnosti a aj vlastneho kludu je to na nezaplatenie, lepsie ako SLA.


Tak to asi stačí, dalsi podobné komentáře už radeji ne. Vysvetlovat princip SLA, obsah smlouvy, co znamena preklad SLA... to jako vážně ? Ctes vůbec že máme pronájmy okruhů 10 GE ? Asi si to myslel dobře, ale takovou radu fakt nepotřebuji. Nekdo kdo si pronajima okruhy na urovni 10GE pochybuji ze nebude znát vyznam slova SLA. Me zajimala zkusenost s přepnutím a proč jsem se na to ptal, jsem pridal k pochopeni otázky.

To all: už mi nemusite říkat zkusenosti a vsem co mi odpověděli, hlavne tem přes SZ dekuji za rady ( presne proto jsem ten dotaz vznesl ).
0 x
https://www.ORELSOFT.cz - ISP CZ / https://www.ORELSOFT.pl - ISP PL / https://www.levneVPS.cz - Hosting / https://www.GAMEHOSTING.cz - Herni hosting

Proc se schovavat v anonymite ? Kdyz neco delas, delej to na 100%, nebo se na to vyser.

Uživatelský avatar
svestka
Příspěvky: 1423
Registrován: 14 years ago
antispam: Ano

Příspěvekod svestka » 4 years ago

A proč rady přes SZ? My chceme být taky chytřejší!
0 x
UPDATE klienti SET internet_povolen = false WHERE po_splatnosti > 500
Lepší než výhra ve Sportce :)