Shaping a QOS v domácnostech
Napsal: 05 Sep 2015 18:50
Zdravím,
v tomto tématu bych chtěl projednat rozdělení šířky pásma přímo v domácnostech. Stále častěji si klienti stěžují na špatné připojení, kde po prošetření zjistím, že je v domácnosti spuštěn torrent. Bohužel v poslední době to nemusí být jen stahování filmů, ale stále častěji je to aktualizace některé hry, která je také většinou stahována torrent protokolem. Už se mi dokonce stalo, že tento torrent klient ve hře byl na tabletu. Další počítače v síti mají velmi pomalé připojení a vysokou odezvu, protože je linka plně využita velkým počtem spojení. Lidé nejsou schopni tento problém najít a přisuzují to špatným službám.
Znáte někdo způsob vyhnout se tomuto problému?
Uvažuji o několika variantách:
1. QOS: Možnost omezení těchto agresivních služeb pomocí QOS na celou domácnost jsem neshledal nikdy jako funkční. Dokonce tato technika není používána ani u velkých hráčů (zatím jsem se nesetkal).
2: shaping u klienta: Rozdělení pásma pomocí shapingu domácího routeru není jednoduché, protože se jedná o agregovanou linku a rychlost je proměnlivá. Tato technika by byla realizovatelná na ADSL, kde modem zná přesnou rychlost linky.
3. klientský pc přes celou síť: Další možností by bylo rozdělování rychlostí v domácnosti na našem hlavním shaperu. Myslím že zatížení shaperu by razantně stouplo a managment takovéto sítě by byl špatný.
Nejlepší by bylo implementovat řešení do domácích zařízení, například Klientská anténa Ubiquiti, router Mikrotik, nebo routery Netis.
v tomto tématu bych chtěl projednat rozdělení šířky pásma přímo v domácnostech. Stále častěji si klienti stěžují na špatné připojení, kde po prošetření zjistím, že je v domácnosti spuštěn torrent. Bohužel v poslední době to nemusí být jen stahování filmů, ale stále častěji je to aktualizace některé hry, která je také většinou stahována torrent protokolem. Už se mi dokonce stalo, že tento torrent klient ve hře byl na tabletu. Další počítače v síti mají velmi pomalé připojení a vysokou odezvu, protože je linka plně využita velkým počtem spojení. Lidé nejsou schopni tento problém najít a přisuzují to špatným službám.
Znáte někdo způsob vyhnout se tomuto problému?
Uvažuji o několika variantách:
1. QOS: Možnost omezení těchto agresivních služeb pomocí QOS na celou domácnost jsem neshledal nikdy jako funkční. Dokonce tato technika není používána ani u velkých hráčů (zatím jsem se nesetkal).
2: shaping u klienta: Rozdělení pásma pomocí shapingu domácího routeru není jednoduché, protože se jedná o agregovanou linku a rychlost je proměnlivá. Tato technika by byla realizovatelná na ADSL, kde modem zná přesnou rychlost linky.
3. klientský pc přes celou síť: Další možností by bylo rozdělování rychlostí v domácnosti na našem hlavním shaperu. Myslím že zatížení shaperu by razantně stouplo a managment takovéto sítě by byl špatný.
Nejlepší by bylo implementovat řešení do domácích zařízení, například Klientská anténa Ubiquiti, router Mikrotik, nebo routery Netis.