Stránka 1 z 1

Krizová komunikace státu

Napsal: 19 Mar 2013 09:15
od Majklik
Zdá se, jak zima končí, tak někteří úředníci roztávají a vzpomenuli si na téma - zajištění integrity a bezpečnosti veřejné komunikační sítě a interoperability veřejně dostupných služeb elektronických komunikací za krizových stavů, či jak to celé zní. Už se nechali hasiči (pardon, zástupci IZS), na dané téma u Vás také objednat? A zdá se, že trvají celkem důsledně na nějaké odpovědi, že by fakt chtěli vidět a předvést reálnost zpracovaných postupů, jak uvedete do funkčního stavu síť, až vaše okolí spláchne povodeň/tornádo/výbuch elektrárny/.... a následně i udržíte v provozu, aby ji případně stát mohl použít pro své potřeby.
Doteď na to téma snad jen buzerovali velkou trojku, ale asi s nahrazováním psacích strojů za počítače a masivnějším násupu VoIP zjistili, že by měli povinnosti plynoucí ze statutu veřejného operátora chtít naplnit i od dalších subjektů, kdy se jim může hodit jejich fungující datové spojení...
Vypadá to, že připojení místních hasičů/záchranky a podobných spolků, může na sebe nechat v některých bodech zbytečně upozornit. :-(
Když tak přemýšlím, nemám teď ZoEK po ruce, tak ono to kdysi byla kodifikováno jen pro veřejné (a vybrané neveřejné) operátory poskytující hlasové služby. To hlasové asi v poslední variantě už vypadlo a týká se obecně tak všech.

Re: Krizová komunikace státu

Napsal: 19 Mar 2013 09:22
od Peyrak
a já myslel že je to dobrovolný, že si to určíš při registraci na ČTÚ, maj na to ve formuláři kolonku "Poskytování služeb za krizových stavů podle § 99 odst. 3 ZEK". Kdo normální by to zaškrtnul, kdyby za tím nebylo nějaké ekonomické zvýhodnění?

Re: Krizová komunikace státu

Napsal: 19 Mar 2013 09:58
od Majklik
To zaškrtávátko říká, že budeš poskytovat telco služby státu za krize. To je jedna věc (a po patřičném smluvním ošetření je zřejmě i finančně refundována). Druhá, o kteoru se zřejmě začli zajímat, je obecné naplnění § 99 odst. 1, což mi vycházi leda, že jdou buzerovat kvůli poskytování VoIP, neboť se to týká jen hlasových služeb a obecně všech a ne jen dominantního operátora/dobrovolníků dle oddílu 3. To by i teoreticky vycházelo, pokud teď vše honí po VoIP. VoIP služba je přímo objednána (vedle toho jejich vlastního), tak asi chtějí vědět, zda jim to bude fungovat za apokalypsy...
Zřejmě touží vidět rozvitý blábol na téma Sbírka: 241/2012 - o stanovení náležitostí technicko-organizačních pravidel k zabezpečení bezpečnosti a integrity veřejné komunikační sítě a interoperability veřejně dostupných služeb elektronických komunikací za krizových stavů.

Re: Krizová komunikace státu

Napsal: 19 Mar 2013 10:51
od zdenek.svarc
> náležitosti technicko-organizačních pravidel k zabezpečení bezpečnosti a integrity veřejné komunikační sítě a interoperability veřejně dostupných služeb elektronických komunikací za krizových stavů

Aneb krásný kus rakousko-uherské byrokratické relikvie v třetím tisíciletí :-) Každopádně by v tom neměla zanikat původní myšlenka komunikace v nozi, což smysl dává. Jinak díky za informaci.

Re: Krizová komunikace státu

Napsal: 19 Mar 2013 11:13
od midnight_man
Podobné veci zaviedol aj náš regulátor asi rok dozadu.....Vietor fúka od EU :)

Re: Krizová komunikace státu

Napsal: 19 Mar 2013 14:29
od reset
ale ale , myslit ze ze soucasny BTSky operatoru jsou na tohle pripraveny ? mozna tak papirove, realiata je takova, ze po vypadku proudu tady bezi BTSky tak hodinu , pak jsou kaput , to i my s nasi sitkou jsme schopni udrzet AP v ready stavu cca az 12-24h .

Re: Krizová komunikace státu

Napsal: 19 Mar 2013 17:43
od lwq
BTS/AP asi nejde porovnavat tak jednoduse ... Nebot naprosta vetsina terminalu BTS je mobilnich s vlastni baterkou. Kdezto vetsina koncovych zarizeni APcek neni schopna dele fungovat bez zdroje energie ... Nebo se pletu ? 8)

Re: Krizová komunikace státu

Napsal: 20 Mar 2013 00:04
od Majklik
Rozlišovat to třeba, protože pro mobilní síť jsou stanoveny jiné požadavky, než pro sítě pevné. :-)
Jinak O2 to má řešeno smluvně s MV.
Co po pohovoru s hasičema vyšlo:
a) veřejná síť má mít zpracován plán reakce na katastrofu dle toho 241/2012 (opřeno dle § 99 odst. 1 ZEK).
b) veřejná síť, která se dobrovolně přihlásila k bodu "Poskytování služeb za krizových stavů podle § 99 odst. 3 ZEK" (nebo jí to bylo rozhodnutím ČTU nařízeno), musí předat IZS seznam míst, kde se dá k jejich síti připojit a jak, co daní síť poskytuje a na výzvu připojení realizovat (při vyhlášení stavu katastrofy) a zajistit přednostní směrování komunikace IZS ve své síti. Takže občasná přátelská návštěva od IZS a aktualizace dnaého seznamu, plus v případě nícviku řešení katastrofy si hasiči třeba přitlačí vozík s vlastní BTSkou a připojí k síti a zkusí, zda a jak jim to bude fungovat.
c) vyšší level řešený už dvoustrannými smlouvami mezi MV a daným operátorem - co síť a za jakých podmínek bude při krizích zajišťovat, v jakých časech, rozsahu pokrytí, atd. Toto se týká asi jen velké trojky. Je to pak asi i patřičně finančně refunováno, když je síť na to připravena.