helapc píše:Ja to chápu tak, že dnešní úroveň citlivosti a odolnost vůči rušení u licencovaných spojů, nikdo nezohledňuje. Aby to bylo na beton tak se tam vždy kus vynechá. U nelicencovaných spojů tohle mrhání není.
To je právě dost populární, ale mylný názor. Proto existuje norma (v našem případě ETSI 302 217 2-2), která přesně specifikuje, jak se má "přinejhorším" spoj do vyšší ligy chovat. Pokud spoj projde certifikací, je to něco jako poctivý techničák a takké dálniční známka pro jízdu na kmitočtové higwayi. Splnění parametrů normy znamená, že spoj bude schopen koexistovat se sobě rovnými spoji v daném pásmu a poplatek a koordinace bude na zaplacení někoho, kdo ideálně bezpečně a nekompromisně ohlídá, aby to všem okolo plynule jelo a nějakého mamlase s traktorem, co tam bude chtít vjet, sejme.
To, že u nelicencovaných spojů toto není, vede k takkovému stavu, jako když na silnici třetí třídy vedle sebe jedou fichtly, osobáky, tu a tam nějaká smradlavá Avie či Tatrovka a i nějaký ten John Deere a třeba i kombajn typu Ubiquity, a holt pokud ji někdo rychlejší někde chytne, tak má peška a pojede za ní na dvojku dvacítkou tak dlouho, než skončí čára...
Samokoordinace v situaci, že ti, kteří spoje staví, v podstatě nemají prostředky ani informace o tom, co se děje okolo nich NENÍ efektivní, ať tady různí kapacitové prohlašují cokoliv. Pokud někdo z vás viděl opravdu světelnou rušnou křižovatku, když vypadnou světla, dá mi za pravdu, že to bez nich bývá zatraceně horší.
V situaci, že spoj s třeba 1024 QAM potřebuje odstup od rušení víc než 30dB a to může znamenat i to, že ho bude rušit spoj cca TŘICETINÁSOBNÉ vzdálenosti (za předpokladu stejného EIRP obou spojů),
a to platí, ať jde o to či ono pásmo. To je typicky vzdálenost desítky až téměř stovky km a to v naší pidizemičce je v podstatě coby dup dosažitelné, vzhledem k hustotě spojů okolo. To povede jenom k tomu, že se zvedne rušivé šumové pozadí, které není až tak snadné zjistit spoje se prostě nebudou chovat tak, jak mají. Pak to vede k roštování a jiným divočinám, neboť malý český člověk není Němec, pro kterého je doržovat Vorschrift základem jeho mentality.
Absolutně souhlasím s GRFS a myslím si, že za to, že jsou volná pásma ve stavu jakém jsou, si odpovídají provozovatelé sami a hnůj a chaos (tím myslím hlavně Wifi pásma) je toho výsledkem. A kdy do toho regulátor vběhne a zapráská bičem, je jen otázkou času a argumenty proč to má udělat, na to mu stačí udělat pár kontrol nebo spektrálních scanů na dodržování VO ve větším městě.
Vojta.
P.S. (omlouvám se za chybu, měl jsem tam předtím
pětinásobné, pravidlo je že útlum roste 6dB na dvojnásobek vzdálenosti)