Toto je původní verze internetového fóra ISPforum.cz do února 2020 bez možnosti registrace nových uživatelů. Aktivní verzi fóra naleznete na adrese https://telekomunikace.cz

Jakou rychlost davate k lidem a na jake technice (bezdrát)

WIFI, LTE, dvoubodové spoje, antény atd. Vlákna zaměřené přímo na problematiku MikroTik/RouterBoard a Ubiquiti prosím směrujte do příslušného fóra, viz výše.
Uživatelský avatar
Myghael
Příspěvky: 1309
Registrován: 12 years ago

Re: Jakou rychlost davate k lidem a na jake technice (bezdrát)

Příspěvekod Myghael » 5 years ago

Prodávat lidem ta zařízení by u nás byl účetní horor. Minimálně pro nás je opravdu jednodušší a ve výsledku i levnější jim to půjčovat a spolu s ostatními náklady (kabel, konzola, šroubky a jiný drobný materiál, čas instalačního technika/techniků, jeho/jejich cesta k zákazníkovi a zpět) to řešit až posléze v rámci cenotvorby. Zkoušeli jsme i model, že půjčíme zařízení, ale wifina je jejich problém, ale to je pod jejich rozlišovací schopnost. Nejde jim facebook na mobilu = nejde jim internet, tak volají. Zapůjčení CPE i Wi-Fi routeru nám alespoň dává jistotu, že nemusíme řešit 5 Mb/s na speedtestu kvůli zákazníkovu prehistorickému ovislinku 1120, co umí jen 802.11b, protože router od nás stojí několik set a týpek na aukru chtěl za toho ovise jenom 50 Kč + poštovné. Už jen tím si na sebe všechny ty hAPy, TP-Linky a podobně u lidí solidně vydělají. Prodáváme tak jedině instalace UniFi, protože s těmi míříme na jinou klientelu, která má jiné nároky a za jejich splnění je schopná/ochotná si připlatit.
0 x
Si vis pacem, para bellum.

MikroTik, UBNT, Cisco, TP-Link... rozhoduje vhodnost toho či onoho pro konkrétní použití, ne jaké logo nalepili v Číně na krabici. Na tomto fóru vystupuji jen a pouze sám za sebe.

Uživatelský avatar
hapi
Příspěvky: 12989
Registrován: 16 years ago

Příspěvekod hapi » 5 years ago

rsaf píše:
hapi píše:aha takže když je zápůjčka tak vyměnit lze na tvoje náklady ale když zakoupení tak ne?

To mi vysvětli jak by jsi to řešil účetně, jak by jsi řešil záruku... Zákazník koupil Nanostation M5, má na ni fakturu se sériovkou, má ji ještě půl roku v záruce. Jak mu to mám vyměnit za nějaké ACčko? Na své náklady, nějak od něj tu starou M5 vykoupit a nějak pod cenou mu nové ACčko prodat? Záruku bude mít novou dvouletou nebo mu na to nové AC nechám jen zbývající půlrok? Když mi potom za měsíc dá výpověď tak si odnese moje nové ACčko které nezaplatil (ale je jeho) ?
Historicky jsme měli službu levnější, zákazník si zaplatil pořízení všeho vč. domácího routeru, pokud mu to shořelo tak si to sám reklamoval nebo si sám koupil nové zařízení. Potom jsme udělali druhou variantu s vyšší cenou ale zařízení vč. domácího wifi routeru půjčujeme, poruchy jdou za námi, zkalkulované to máme tak, aby to zákazník zaplatil za cca 30 měsíců (to počítám i kabeláž, konzolu apod.). Díky tomu (mám v kalkulaci ceny položku "splátka zařízení") nemám psychologický problém to u zákazníka třeba po 3 letech obměnit, dát mu lepší (gigabitový/ACčkový) router apod.


takže po 3 letech už v záruce neni ne? :-D
0 x
Supermicro + Mikrotik = SuperTik
high speed routery podle požadavků

Uživatelský avatar
okoun
Příspěvky: 6980
Registrován: 15 years ago
antispam: Ano
Bydliště: Mordor

Příspěvekod okoun » 5 years ago

Myghael píše:Za instalaci se u nás neplatí, to bychom mohli rovnou zabalit, v našich končinách mají totiž instalaci zdarma úplně všichni. Paušály máme podobné jako všichni v okolí, stejně jako ty víme, že snažit se být dražší je blbost (nikdo prostě nedá za podobnou přípojku víc, jedině tak outúčku nebo týmobajlu) a levnější zrovna tak, kvalitní technologie něco stojí, šetřením bychom jen riskovali svou pověst jako poskytovatele stabilního a kvalitního připojení.

Mimochodem Starnet tu máme taky.


tak to je tak, že zařízení je v majetku ISP a zákazník může smlouvu ukončit kdykoli s měsíční výpovědní dobou?
0 x
Povoláním ISP není jen připojovat lidi k internetu, ale také jim dokázat vysvětlit, že bez pořádné investice do HW nelze udělat kvalitní přípojku a domácí síť...

Uživatelský avatar
Myghael
Příspěvky: 1309
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod Myghael » 5 years ago

Ano. Když už někdo vypoví (což se naštěstí děje málokdy), bereme si to zařízení (CPE i domácí Wi-Fi) nazpět, včetně konzoly a kabelu, pokud to či ono není třeba zazděné ve fasádě, a je jedno, jestli je to měsíc starý hAP AC (RB962) nebo deset nebo kolik let starý TP-Link WR543G, i kdybychom to pak měli obratem hodit do elektroodpadu, už z principu.
2 x
Si vis pacem, para bellum.

MikroTik, UBNT, Cisco, TP-Link... rozhoduje vhodnost toho či onoho pro konkrétní použití, ne jaké logo nalepili v Číně na krabici. Na tomto fóru vystupuji jen a pouze sám za sebe.

rsaf
Příspěvky: 1669
Registrován: 17 years ago

Příspěvekod rsaf » 5 years ago

Jedna spřátelená síť to má tak, že klient dostane seznam věcí, které musí donést (zdemontovat sám) anebo zaplatit 500Kč za demontáž.
0 x

Uživatelský avatar
Gemb
Příspěvky: 2633
Registrován: 9 years ago

Příspěvekod Gemb » 5 years ago

Myghael píše:Ano. Když už někdo vypoví (což se naštěstí děje málokdy), bereme si to zařízení (CPE i domácí Wi-Fi) nazpět, včetně konzoly a kabelu, pokud to či ono není třeba zazděné ve fasádě, a je jedno, jestli je to měsíc starý hAP AC (RB962) nebo deset nebo kolik let starý TP-Link WR543G, i kdybychom to pak měli obratem hodit do elektroodpadu, už z principu.

Presne takto isto to robime aj u nas. Co sa tyka kablu tam to riesim individualne. Pokial si zakaznik dal iny bezdrat tak mu to vytrham aj keby je to uchytene kazdych 10cm alebo mi to zaplati. Pokial si nedali uz dalsi bezdrat a je to casovo narocnejsie vytahovat, tak to tam nechavam. Hrat sa pol hodinu s kablom za 3€ nema zmysel...Co sa tyka demontaze tam to riesite ako? Pride od vas technik a zdemontuje zadarmo ? ALebo to mate ako pausalny vyjazd, resp si to ma zakaznik zdemontovat a priniest ? U nas to v poslednej dobe prehodnocujeme nakolko mame viac vypovedi vdaka optike telekomu. Chodit tym ludom na demontaz zadarmo, zatial co si dali telecom optiku dropom ma neskutocne vytaca, asi to tiez spoplatnime. Spoplatnene to ma vacsina firiem u nas.
0 x

Uživatelský avatar
Myghael
Příspěvky: 1309
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod Myghael » 5 years ago

U nás mají všichni demontáž zdarma, cokoliv jiného by znamenalo dlouhou přetahovanou a v mnohých případech (ultraprudiči) třeba i soud. Demontáž si sám udělá málokdo, kdo ano, zpravidla přinese i ten kabel s konzolou, někteří i se šroubky a hmoždinkami. Pokud se s dotyčným dá normálně mluvit, řeší se to individuálně, jinak dost záleží na tom, ke komu dotyčný odchází. Pokud k někomu, s kým se známe a s kým máme dobré vztahy, tak kabel s konzolou klidně necháme, protože víme, že za týden o dědinu vedle někdo odejde od nich k nám, a opět nám bude stačit dodat jen CPE, PoE a wifinu, pokud to tedy nebude potřeba dát jinam. Pokud odchází k O2, Starnetu nebo někomu jinému, kdo tu naši hru na férovou a přátelskou konkurenci nehraje a zároveň s dotyčným zákazníkem není dobrá domluva (tzv. "typ k*k*t"), potom tvrdě trváme na vrácení konzole, kabelu, všeho, a vůbec nás nezajímá, že na tom už mají něco jiného, buď to zacvakají, nebo vrátí.
0 x
Si vis pacem, para bellum.

MikroTik, UBNT, Cisco, TP-Link... rozhoduje vhodnost toho či onoho pro konkrétní použití, ne jaké logo nalepili v Číně na krabici. Na tomto fóru vystupuji jen a pouze sám za sebe.

DarkLogic
Příspěvky: 1315
Registrován: 13 years ago

Příspěvekod DarkLogic » 5 years ago

Demontovat kabel by se mi teda fakt nechtelo. Navic co pak s nim? Mam brat ty strizene (a mozna i poskozene) kabely na jinou instalaci a doufat, ze mi vyjde metraz? U nas zapujcujeme HW, ostatni veci (konzol, kabel) si klient plati. Pri ukonceni pak vezmu jen antenu, router a jdu.
0 x

hol
Příspěvky: 883
Registrován: 15 years ago
antispam: Ano

Příspěvekod hol » 5 years ago

zápůjčka je v klidu, protože je to pořád majetek poskytovatele. Tam můžeš měnit co chceš a kdy chceš, je to jen skladová operace.

My máme obě varianty, tzn prodej a levnější paušál nebo zápůjčku a mírně dražší paušál. Obvykle ti, co si myslí že ušetří a zařízení koupí, tak po první pozáruční výměně techniky končí v zápůjčkové variantě taky.
0 x

Uživatelský avatar
Myghael
Příspěvky: 1309
Registrován: 12 years ago

Příspěvekod Myghael » 5 years ago

DarkLogic píše:Demontovat kabel by se mi teda fakt nechtelo. Navic co pak s nim? Mam brat ty strizene (a mozna i poskozene) kabely na jinou instalaci a doufat, ze mi vyjde metraz? U nas zapujcujeme HW, ostatni veci (konzol, kabel) si klient plati. Pri ukonceni pak vezmu jen antenu, router a jdu.


Konzoli použiji klidně znovu, kabel jde samozřejmě tak leda na pokusy nebo rovnou recyklaci, jde spíše o to nasr*t neobvykle nasertivní obchoďáky a techniky O2 a dalších, podle kterých osmdesátiletý důchodce čtoucí jednou za týden zprávy na téměř 20 let starém počítači nutně potřebuje LTE připojení s instalací za dva litry a tarifem 600 měsíčně (kteréžto bude mít stejně poloviční reálnou rychlost než původní wifipřípojka za třetinovou cenu, fakticky důchodce na tom starém krumpálu nic nepozná ani kdyby mu prodali 256 kbps xDSL), což se samozřejmě dozví až s první fakturou, se kterou se stejnou samozřejmostí běží brečet za námi. Jako ani tak nejde o to, že ten důchodce má internet od někoho jiného, jako spíše o ty praktiky podobné prodavačům hrnců. Opět je to spíše hlavně o domluvě a principu.
1 x
Si vis pacem, para bellum.

MikroTik, UBNT, Cisco, TP-Link... rozhoduje vhodnost toho či onoho pro konkrétní použití, ne jaké logo nalepili v Číně na krabici. Na tomto fóru vystupuji jen a pouze sám za sebe.

Matess
Příspěvky: 322
Registrován: 11 years ago

Příspěvekod Matess » 5 years ago

pgb píše:Pokud máš na ap 802.11a, tak se nemůžeš ničemu divit. Ideální je mít všechny klienty v 802.11n/802.11ac (a jeho nadstavby od ubnt/mk) a všechno v režimu MIMO 2x2. Pak tam protlačíš bez problémů 50-90Mbps jak nic. Jeden jednopolarizační klient nebo nedejbože s 802.11a to celé zabije.


vysilace nejsou A, ale N (obvykle sxt sa5) ale proste nenajdu frekvenci ve ktere by to vecer jelo vic jak jednotky Mb/s. Klienti jsou mix...
0 x

Uživatelský avatar
Gemb
Příspěvky: 2633
Registrován: 9 years ago

Příspěvekod Gemb » 5 years ago

Tak treba pouzit lepsi sektor nez SA5.
0 x

pgb
Příspěvky: 722
Registrován: 7 years ago

Příspěvekod pgb » 5 years ago

Matess píše:vysilace nejsou A, ale N (obvykle sxt sa5) ale proste nenajdu frekvenci ve ktere by to vecer jelo vic jak jednotky Mb/s. Klienti jsou mix...


Ti klienti jsou právě ten problém, pokud na vysílači komunikuje klient, který má 802.11a, tak celé to ap padá na úroveň 802.11a a trpí všichni.
0 x

Uživatelský avatar
Gemb
Příspěvky: 2633
Registrován: 9 years ago

Příspěvekod Gemb » 5 years ago

Mixed mody nikdy nefungovali a fungovat nebudu, vzdy je to len o kompromise ale potencial toho noveho sa vacsinou nevyuzije. Takze z mojho pohladu prevadzkovat mixed N+AC nema zmysel, pretoze ak by som stavil len na prirodzenu migraciu (vadne zariadenie - vymienam automaticky za novsie alebo po burkach atd) tak potencial toho noveho vacsinou vobec nevyuzijem a nez sa to zmigruje cele tak zase tu mame nieco nove. Ak prevadzkovat novsie tak hned a samostatne, ziadny mix. Povodne sme takto chceli usetrit stovky UBNT M5 ale nakoniec sme ich vsetky dali dole a zmigrovali vsetko na AC. Pridavat vsade dalsie sektory neprichadzalo v uvahu a riesit problem s mixed je este horsie. Teraz si len pochvalujeme ako dobre to s tych sektorov odsypa. Ak by som teraz riesil, ze nedostanem ku klientov ani 10Mbit zo sektoru rovno zbalim kram...po migracii neni problem odsypat cez 100Mbit zo sektorov. Na M5kach to bolo riadne scifi. Pri cene a dostupnosti klientskych zariadeni nevidim problem smigrovat, skor ide o firemnu politiku.
Rovnako to robi aj jedna spriatelena firma u nas. Proste sa zoberu a povedia si, ze tento mesiac vymenime technologiu v tej a tej lokalite alebo len na danych sektoroch, obehaju vsetkych klientov a menia. Okrem toho pouzivaju len to top ktore v AC pre klienta je. PBE 400AC Gen2. Kludne to davaju aj na 100m od AP (dost overkill)
0 x

pedro4444
Příspěvky: 849
Registrován: 13 years ago

Příspěvekod pedro4444 » 5 years ago

Gemb píše:
Myghael píše:Ano. Když už někdo vypoví (což se naštěstí děje málokdy), bereme si to zařízení (CPE i domácí Wi-Fi) nazpět, včetně konzoly a kabelu, pokud to či ono není třeba zazděné ve fasádě, a je jedno, jestli je to měsíc starý hAP AC (RB962) nebo deset nebo kolik let starý TP-Link WR543G, i kdybychom to pak měli obratem hodit do elektroodpadu, už z principu.

Presne takto isto to robime aj u nas. Co sa tyka kablu tam to riesim individualne. Pokial si zakaznik dal iny bezdrat tak mu to vytrham aj keby je to uchytene kazdych 10cm alebo mi to zaplati. Pokial si nedali uz dalsi bezdrat a je to casovo narocnejsie vytahovat, tak to tam nechavam. Hrat sa pol hodinu s kablom za 3€ nema zmysel...Co sa tyka demontaze tam to riesite ako? Pride od vas technik a zdemontuje zadarmo ? ALebo to mate ako pausalny vyjazd, resp si to ma zakaznik zdemontovat a priniest ? U nas to v poslednej dobe prehodnocujeme nakolko mame viac vypovedi vdaka optike telekomu. Chodit tym ludom na demontaz zadarmo, zatial co si dali telecom optiku dropom ma neskutocne vytaca, asi to tiez spoplatnime. Spoplatnene to ma vacsina firiem u nas.


presne pre toto sme to aj mi zmluvne osetrili uz davno ze zakaznik si musi antenu demontovat sam alebo mu ju za poplatok zdemontujeme mi....
poplatok sme urcili od narocnosti... ked je to easy 10e a ked je to na dlhsie ze aj rebri ksa musi davat tak 20e..... Viac uz nepytame bo to by boli zbytocne spory a tieto sumy su ludia ochotny akceptovat a ty co nie si tam vybehnu a zlozia to a mi ked len ideme okolo ozberieme zariadenia a dame im podpisat ukoncovaciu....
0 x